Klankschalen worden gebruikt voor meditatie, ontspanning en helende doeleinden. Deze kleine, ronde schalen functioneren als bellen en hebben een melodieus geluid wanneer ze worden bespeeld. Klankschalen komen voornamelijk uit Tibet, hoewel ze ook in Nepal, India en Bhutan worden gespeeld. Tibetaanse lama’s gebruiken ze al duizenden jaren. Ze zijn echter altijd als heilig beschouwd en daarom werd hun bestaan grotendeels geheim gehouden totdat de Chinezen Tibet binnenvielen in de jaren ’50. Sindsdien heeft de kennis van klankschalen zich langzaam verspreid en is het gebruik ervan in andere culturen gebruikelijker geworden.
Traditioneel worden klankschalen gemaakt van een mengsel van zeven metalen, hoewel de meeste klankschalen die tegenwoordig op de markt zijn gemaakt zijn van slechts drie of vijf metalen. Deze schalen produceren tonen die je in staat stellen om diep te ontspannen en harmonie tussen lichaam en ziel te creëren. Wanneer je de rinkelende kom op je lichaam plaatst, bereiken de geluidsgolven elke cel met trillingen die de cellen masseren terwijl ze door je lichaam gaan. Het duurt niet lang om een staat van volledige ontspanning te bereiken. Het is ook bekend dat deze cellulaire massage helende resultaten geeft aan zieke of beschadigde lichamen. Klankschalen kunnen ook worden gebruikt voor ontspanning terwijl u de kom speelt.
Er zijn twee manieren om een klankschaal te spelen. De eerste manier is om er met een hamer op te slaan. De tweede manier is om met een houten stok over de kom te wrijven, waardoor er ononderbroken zingende tonen ontstaan. Goede klankschalen hebben veel verschillende tonen die naar voren komen als je je hamer langs de buitenkant van de schaal beweegt. Ter voorbereiding op een cellulaire klankmassage moet u eerst plat op uw rug liggen. Maak het u gemakkelijk en plaats de klankschaal vervolgens op uw borst. Omdat de trillingen de neiging hebben om ze te laten schuiven, wil je misschien een stuk antislipmat, zoals je zou vinden in de keukenlades, tussen de kom en je lichaam leggen. Zodra alles op zijn plaats zit en je je comfortabel voelt, gebruik je de hamer om de klankschaal dicht bij de rand te slaan.
Naarmate de kom begint te rinkelen, beginnen je oren lagere tonen op te pikken. Je zult niet alleen de kom horen rinkelen, maar je zult ook de geluidsgolven beginnen te voelen terwijl ze door je lichaam gaan. Je borstgebied is voornamelijk een grote luchtkamer. Deze kamer werkt op dezelfde manier als de holle holte van een gitaar of viool. Het geluid zal in je borstkas resoneren en verder gaan door de rest van je lichaam. Als je je concentreert op de gecombineerde sensaties van hoorbaar geluid en voelbare trillingen, zal je lichaam in een diep ontspannen toestand komen.
Hoewel de kom nog een tijdje zal blijven zingen, zal het nodig zijn om de slagbeweging van tijd tot tijd te herhalen, als je de energie kunt vinden om dit te doen. Je hoeft het niet op je borst te dragen. En als je flexibel genoeg bent om hem op je rug te leggen en toch met de hamer te kunnen slaan, dan is dat altijd een optie. Als je wilt proberen de bowl op je rug te plaatsen, maar het moeilijk vindt om de bowl vanuit deze positie aan te slaan, is het prima om iemand anders te rekruteren om de spits te worden. Er zijn ook klankschalentherapeuten die de schalen om je heen en bovenop je plaatsen. Deze therapeuten kunnen het geluid aanpassen en de juiste toon spelen voor uw specifieke chakra’s.
Als je op de kom slaat, gaat hij resoneren, maar als je erover wrijft, gaat hij zingen. Het verschil tussen een resonerend geluid en een zingend geluid is simpelweg de isolatie van een enkele noot. Wanneer u over de kom wrijft, moet u de basis voorzichtig tussen de vingertoppen van één hand houden. U wilt de vingers in de richting van de basis houden, zodat ze de tonen die u gaat spelen niet dempen. Soms is het fijner om een leren hamer te gebruiken. Dit elimineert het rinkelende geluid dat vaak wordt geassocieerd met een gewone houten stok.
Houd de slagstok verticaal naast de kom. Wikkel je hand stevig om het bovenste uiteinde van de stok en wrijf het onderste uiteinde rond de buitenrand van de kom. Als je de klankschaal op deze manier bespeelt, kun je een gewone houten hamer gebruiken in plaats van een met leer omwikkelde hamer. Druk het hout stevig tegen de rand om te voorkomen dat het gaat rammelen.
Als je over de rand van de kom begint te wrijven, hoor je verschillende tonen door elkaar worden gemengd. Terwijl je doorgaat met wrijven, zal een noot boven de rest uitsteken en de andere tonen zullen langzaam wegvallen totdat je een pure en doordringende klank overhoudt.